Hoe je slim een sponsoractie opzet?

Het is superleuk om mee te doen aan een sponsoractie voor de deelnemer en voor de sponsor. Het samen inzetten voor één doel geeft gevoel van trots. Zeker als de sponsor opbrengst een bijdrage levert aan iets wat de deelnemers belangrijk is, zoals iets voor de club of een lokaal/landelijk goed doel. Sponsoracties (in de vorm van Clubactie of school actie) zijn dan ook niet weg te denken op de jaarkalender van menig vereniging of school. Het opzetten van een actie klinkt als een hoop geregel, waar aardig wat uurtjes in gaan zitten, maar dat hoeft niet zo te zijn.

Jullie sponsoractie in 10 stappen

Het uitgangspunt bij ontwikkeling van goal41.nl is tijdsbesparing en gemak geweest. Het organiseren van een sponsoractie moet leuk zijn en de administratieve rompslomp bijzaak. Het moet zo eenvoudig en leuk zijn dat iedereen eenvoudig een eigen sponsoractie kan bedenken en snel kan starten. Hieronder lees je hoe jullie actie in 10 stappen een succes wordt.

1 – Bepaal met wie je de actie start

Met wie doe je de actie en met wie zamel je geld in? Doen jullie dat als sport team, klas of met de hele club of de school?

2- Bepaal het sponsordoel

Een goed sponsordoel motiveert deelnemers en sponsors. Het kiezen van een doel is niet moeilijk, maar er zijn zoveel keuzes. Daarom hebben we een keuzehulp voor je gemaakt. Druk deze af bespreek deze tijdens de teamtraining of andere bijeenkomst. “We hebben voor de wedstrijd met de keuzehulp in een paar minuten samen een mooi sponsordoel gekozen. Supermakkelijk” aldus de MD5 van HC Shinty.

3 – Prik een wedstrijd- of challengedatum

Voor voetbal of hockeyclubs kies je voor een normale competitie of vriendschappelijke wedstrijd, waar jullie het sponsordoel aan verbinden.

Als klas of school kies je een andere activiteit als actie. Jullie kunnen bijvoorbeeld een challenge starten. Zo heeft de CBS Coolsma uit Driebergen levend sjoelen als challenge gekozen. De ouders, familie en vrienden sponsoren de leerlingen voor 1 euro per 10 punten. Maar het aantal challenges is eindeloos, naast sjoelen kun je ook penalty schieten op de leraren, rondjes om de kerk rennen of zelf een originele challenge bedenken.

Ervaring leert dat er ongeveer anderhalf tot twee weken voor de wedstrijd- of challengedatum een start moet maken met het uitnodigen van potentiele sponsoren. Dit geeft jullie en je sponsors de tijd om zich aan te melden en hoe meer sponsoren hoe hoger de opbrengst voor jullie doel.

4 – Informeer de club- of de schoolleiding

Clubbestuur of schoolleiding vinden het prachtig als er nieuwe, mooie initiatieven gestart worden. Breng ze daarom voordat je een actie start wel even op de hoogte van je plannen. Een mailtje of een belletje is vaak al voldoende. Vaak ondersteunen ze je dan met extra aandacht op de website of social kanalen van de Club of school.

5 – Maak jullie actie aan

Alle moeilijke keuzes zijn gemaakt. Je kunt hier starten voor een team of klassenactie. Een club of school starten hier en helpen we persoonlijk met de opstart om de teams of de klassen goed op weg te helpen. Ben je benieuwd wat je kunt verwachten tijdens het aanmaken van de actie? Bekijk dan even het filmpje.

6 – Nodig sponsors uit

Na de vorige stappen staat jullie de actie klaar. In het laatste scherm kun je sponsors via whatsapp of een mail uitnodigen. Stuur de link ook door naar je teamgenoten en vraag hen deze door te sturen naar familie, vrienden of buren.

7 – Motiveer iedereen regelmatig

Nu de actie gestart is, ben je een ‘team-baas’. De team-baas kan zien hoeveel sponsors zich al hebben aangemeld. Deze informatie vinden je teamgenoten ook leuk om te weten en spoort ze aan nog meer sponsoren aan te spreken. Zo wisten de jongens D1 van HV Myra dat ze 80 sponsoraanmeldingen hadden voor ze aan de wedstrijd begonnen. Ieder doelpunt betekende 80 euro, dat werkt super motiverend om goed je best te doen!

Als team-baas kun je alle sponsors voor de start van de challenge of wedstrijd een berichtje sturen. Je kunt er bijvoorbeeld ook hen vertellen hoeveel sponsors jullie al hebben, op welk veld jullie spelen, hoe ze jullie kunnen aanmoedigen of waar de live stream van wedstrijd te vinden is.

8 – Geef eindstand door

Na de wedstrijd voert de team-baas de eindscore in, je krijgt van ons een mail met een linkje. Via een mail ontvangen alle sponsoren een veilige betaallink en kunnen ze via Mollie het sponsorbedrag betalen. Iedere sponsor kan zelf bepalen hoeveel geld er wordt overgemaakt. Dus er geen punten of juist heel veel punten zijn gescoord, de sponsor kan het bedrag bijstellen tot een maximum van €15 euro per betaallink.

9 – Stuur een herinnering

Je zult zien dat direct na het versturen van de eindscore al veel betalingen binnen komen. Dit kan de team-baas real-time bijhouden via het dashboard. Na vijf dagen krijgt de teambaas een mail en kunnen jullie een herinnering sturen naar de sponsors die vergeten zijn om op de betaallink te klikken. We zien dat 1, maximaal 2 herinneringen vaak de opbrengst een extra boost kan geven.

10 – Bedank iedereen met foto en uitreiking

Plan 2 weken na de wedstrijd een uitreiking met alle deelnemers, dat wordt nog leuker als een vertegenwoordiger van jullie actiedoel de opbrengst in ontvangst komt nemen. Maak een filmpje of een foto van het team, vergeet niet duidelijk hoeveel en voor welk doel jullie streden hebben. Post deze op Instagram, Facebook en op jullie eigen website. Jullie sponsors vinden het leuk om jullie te zien stralen, via het berichtenscherm kunnen jullie de link eenvoudig delen. Na 10 dagen krijgt de teambaas een mail om je hieraan te herinneren.

Heb je nog vragen, of zijn er sommige zaken onduidelijk? We helpen graag. Stuur ons gewoon even een berichtje.

Related Posts