Sponsoractie opzetten

Ieder voetbal- of hockeywedstrijdje kan een sponsorwedstrijd worden. Ook jullie challenge is te sponsoren. Binnen 5 klikken staat jullie actie live en kun je sponsors vragen mee te doen. Hoe? Kijk de film en zie hoe Jaap dat deed bij HV Myra.
Volg of download ook de 10 stappen voor een leuke en succesvolle sponsoractie.

MAAK IN 10 STAPPEN JULLIE ACTIE EEN SUCCES

Een sponsoractie organiseer je niet iedere dag. Daarom hebben we het je wat makkelijker proberen te maken. Volg de tien stappen hieronder en maak van jullie actie een succes. Veel plezier!


1 – Bepaal met wie je de actie start

Met wie doe je de actie en met wie zamel je geld in? Doen jullie dat als sport team, klas of met de hele club of de school?

2- Bepaal het sponsordoel

Een goed sponsordoel motiveert deelnemers en sponsors. Het kiezen van een doel is niet moeilijk, maar er zijn zoveel keuzes. Daarom hebben we een keuzehulp voor je gemaakt. Druk deze af en neem hem mee naar de eerstvolgende wedstrijd of bijeenkomst. “We hebben voor de wedstrijd met de keuzehulp in een paar minuten samen een mooi sponsordoel gekozen. Supermakkelijk” aldus de MD5 van HC Shinty.

3 – Prik een wedstrijd- of challengedatum

Spelen jullie voetbal of hockey? Kies dan een normale competitie of vriendschappelijke wedstrijd, waar jullie het sponsordoel aan verbinden.

Als klas of school kies je een andere activiteit als actie. Jullie kunnen bijvoorbeeld het starten van een challenge. Zo heeft de CBS Coolsma uit Driebergen levend sjoelen als challenge gekozen. De ouders, familie en vrienden sponsoren de leerlingen voor 1 euro per 10 punten. Maar het aantal challenges is eindeloos, naast sjoelen kun je ook penalty schieten op de leraren, rondjes om de kerk rennen of zelf een originele challenge bedenken.

Nodig anderhalf tot twee weken voor de actiedatum de beoogde sponsoren uit mee te doen. Dit geeft jullie en je sponsors voldoende tijd om zich aan te melden. Bovendien kunnen jullie sponsors ook weer nieuwe sponsors aandragen. En dat is erg fijn, want hoe meer sponsoren hoe hoger de opbrengst voor jullie doel.

4 – Informeer de club- of de schoolleiding

Clubbestuur of schoolleiding vinden het prachtig als er nieuwe, mooie initiatieven gestart worden. Breng ze daarom voordat je een actie start wel even op de hoogte van je plannen. Een mailtje of een belletje is vaak al voldoende. Vaak ondersteunen ze je dan met extra aandacht op de website of social kanalen van de Club of school.

5 – Maak jullie actie aan

Alle keuzes zijn gemaakt. Je kunt nu starten met het aanmaken van jullie team- of klassenactie. Een club of school starten hier en helpen we persoonlijk met de opstart om de teams of de klassen goed op weg te helpen. Ben je benieuwd wat je kunt verwachten tijdens het aanmaken van de actie? Bekijk dan even hieronder het filmpje onderaan de pagina.

6 – Nodig sponsors uit

Na de vorige stappen staat jullie de actie klaar. In het laatste scherm kun je sponsors via whatsapp of een mail uitnodigen. Stuur de link ook door naar je teamgenoten en vraag hen deze door te sturen naar familie, vrienden of buren. De sponsors wordt gevraagd om mee te doen voor 1 euro per doelpunt of challengepunt. Een overzichtelijk bedrag voor de meeste mensen.

7 – Motiveer iedereen regelmatig

Nu de actie gestart is, ben je een ‘team-baas’. De team-baas kan zien hoeveel sponsors zich al hebben aangemeld. Deel regelmatig met het team hoeveel sponsors jullie al hebben. Dit is goed voor de motivatie binnen het team in de aanloop naar de wedstrijd. Zo wisten de jongens D1 van HV Myra dat ze sponsoraanmeldingen hadden voordat ze aan de wedstrijd begonnen. Ieder doelpunt betekende dus 80 euro voor hun doel. Dat werkt super motiverend om goed je best te doen!

Ook kan de team-baas alle sponsors voor de start van de challenge of wedstrijd nog een bericht sturen. Je kunt dan bijvoorbeeld delen hoeveel sponsors zich hebben aangemeld, op welk veld jullie spelen of waar de live-stream van de wedstrijd te vinden is.

8 – Geef eindstand door

Na de wedstrijd voert de team-baas de eindscore in, je krijgt van ons een mail met een linkje. Via een mail ontvangen alle sponsors een veilige betaallink en kunnen ze via Mollie het sponsorbedrag betalen. Iedere sponsor kan zelf bepalen hoeveel geld er wordt overgemaakt. Dus of er nu geen punten of juist heel veel punten gescoord zijn, de sponsor kan zelf het bedrag bijstellen tot een maximum van €15 euro per betaallink.

9 – Stuur een herinnering

Je zult zien dat direct na het versturen van de eindscore al veel betalingen binnen komen. Dit kan de team-baas real-time bijhouden via het dashboard. Na vijf dagen sturen we de teambaas een linkje waarmee een herinneringsmail gestuurd worden naar de sponsors die vergeten zijn om op de betaallink te klikken. We zien dat 1, maximaal 2 herinneringen vaak de opbrengst een extra boost kan geven.

10 – Bedank iedereen met een foto van de uitreiking

Jullie sponsors vinden het leuk om jullie te zien stralen! Plan daarom 2 weken na de wedstrijd een ‘cheque-uitreiking’ of team-foto-moment met alle deelnemers. Maak een filmpje of een foto van het team. Laat zien hoeveel jullie hebben opgehaald voor welk doel. Post deze op Instagram, Facebook en jullie eigen website. Gebruik als team-baas ook de link uit het berichtenscherm. Zo weet je zeker dat alle geregistreerde sponsors worden bereikt.

Bekijk het filmpje om te zien hoe je een actie aanmaakt en deelt.
Zelf aan de slag? Probeer het gewoon eens. Je kunt als proef een actie aanmaken.
Er kan niet zoveel fout gaan. Je bepaalt namelijk helemaal zelf met wie je de actie wanneer deelt.
Sommige teams gaven aan wat support te kunnen gebruiken bij het bepalen van een actiedoel. Daarom hebben we een keuzehulp. Superhandig! No stress!